Safari Murchisson Falls

Eindelijk was het dan zover, de safari!!! Wat hadden we er zin in :d.

Donderdagavond zijn Janine en ik naar Kampala gegaan om van daaruit op vrijdag ochtend naar Murchison Falls te rijden. Angela en de andere drie jongens waarmee we gingen waren al in Kampala. Janine en ik kwamen aan in Kampala en wie staat er voor onze neus; Angela! Ze stond op het punt de taxi naar Mukono te nemen. Zij dacht namelijk dat we vanuit Mukono zouden gaan! Wat een slechte communicatiefout van onze baas. Hij smste ons namelijk om naar kampala te komen maar daar had angela helemaal niets van meegekregen. Dus daar ging ons Angela in het donker helemaal in haar eentje naar Mukono. But she made it! of course!

Vrijdag zijn we vroeg opgestaan en begonnen we onze reis naar Murchison Falls. Tussendoor hebben we gelunched bij een wegrestaurantje met een engelse eigenaar die dacht dat hij ontzettend grappig was. Het leek wel alsof hij dronken was, jeetje wat een rare man was dat!

Na een reis van ongeveer 4 uur kwamen we aan in de middle of nowhere waar onze accommodatie gevestigd was. Het zag er allemaal wel heel schattig uit maar dan ga je echt nadenken over hoe goed je het hebt in nederland. Ik ben in de middag samen met de jongens en onze chauffeur Paul drie uur gaan wandelen; de mensen leven daar echt zoals je in Nederland wel is op televisie ziet of in de bladen leest: in banda's gemaakt van gedroogde poep. En ze moeten hun water soms wel van kilometers ver halen. Dat was best wel heftig om te zien. En al die kindjes zijn allemaal zo blij je te zien!! Een muzungu!!! En dan vragen ze allemaal om snoep etc. maar helaas, dat kregen ze niet van ons. En wat was het warm, jeetje het was echt heet gewoon. onze chauffeur had dan ook zweetplekken van hier tot tokyo. 's Avonds kregen we als dinner rijst, irish potato, geit en bruine bonen. ieuw.

De volgende ochtend gingen we het park in. Meteen hebben we heel veel bavianen gezien. Helaas konden we daar geen foto van maken omdat we snel door moest rijden ivm de ssese vliegen. Dat zijn een soort muggen die je heel erg ziek maken. Toen we steeds meer in de buurt van de watervallen kwamen hebben we al giraffen, heel veel antilopes en buffels gespot. En toen kwamen we na ongeveer 2 uur rijden aan bij de watervallen. Ze waren in vergelijking met de niagra falls natuurlijk niet zo groot maar toch super mooi om te zien. het water was ontzettend wild dus we werden lekker nat wat ook de bedoeling was volgens paul. (we moesten nat worden zei hij). Na de watervallen hebben we in haast moeten lunchen omdat onze boot om 2 uur vertrok. De boottocht was ook heel gaaf. Heeeel veel hippo's gezien. Die zijn voor ons niet meer bijzonder... en krokodillen. Zelfs oog in oog gestaan met een drie meter lange krokodil!!! En buffels en olifanten stonden langs te waterkanten. Aan het einde van de boottocht kwamen we aan bij de watervallen die we van een afstand konden bekijken. Helaas werd de lucht steeds donkerder naarmate je dichter bij de watervallen kwam.

Na de boottocht reden we naar onze volgende accommodatie die we na lang zoeken in het donker eindelijk hadden gevonden. Echt jammer dat we het alleen in het donker konden zien want was het luxe!!! Wat een verschil met de dag ervoor! We kwamen aan en meteen kwam al het personeel naar ons toe met heerlijk geurende natte handdoekjes om onze handen op te frissen. We verbleven bij Ford Murchison Falls wat bestond uit een soort ford wat er heel mooi uitzag voor zover we het konden zien. Met een chique restaurant en een dakterras. We verbleven er in safaritenten die er uitzagen als hotelkamers! Er zaten gewoon echte bedden in de tenten met net als in een hotel een handdoekje, zeepje etc. Nadat we onze hotelkamertenten hadden gezien kregen we ons vier gangen dinner. Dat was echt heerlijk! Als amuse een ducksalad, voorgerecht de lekkerste mushroomsoup ooit!, hoofdgerecht beef met sweet potato en als toetje brownie. Waaaauw brownie, wat was dat lekker! Na het eten hebben we nog even op het dakterras gezeten en heb ik nog een heerlijke warme douche genomen. Eindelijk een echte warme douche! Dat mis ik wel...

De volgende ochtend moesten we om 5 uur op om de game drive te doen. We kregen een heerlijk verpakt ontbijt mee. De game drive was echt geweldig. Alle dieren gespot behalve zebra's! die konden daar niet leven omdat er voor hen te veel bedreigingen zijn. Onze ranger vertelde ons dat het een wonder zou zijn als we leeuwen zouden zien en ja hoor, twee leeuwinnen gespot. Voor onze auto! We moesten heeel stil zijn, dat was echt wel spannend. Want een aantal van ons zaten op het dak van de auto en je weet maar nooit wat zo'n leeuw kan doen. Na de Game drive hebben we een heeele lange reis terug naar Kampala gehad. We hebben ook heel veel armoede gezien. Weer zit je dan te denken, wat een verschil met Nederland. Wij hebben gewoon continu stromend warm en koud water uit onze kraan en zij zitten gewoon heel vaak zonder. Dat is net zoals in de sloppenwijken van Kampala. Zij hebben nauwelijks water en dan kom je in het rijkere gedeelte van Kampala met alle luxe hotels, het parlement en de pubs/clubs waar ze continu water hebben en dan die grote fontein die ook bij het parlement zit. Zo egoïstisch. Als het er daar maar mooi uit ziet, maar niet denken aan de rest van Kampala/Oeganda.

Ons paul vertelde ook nog wel iets interessants over hoe de vrouwen hier behandeld worden met zichzelf als voorbeeld. Hij had namelijk twee vriendinnen tegelijk (wat hier heel normaal is). Deze vrouwen hadden altijd ruzie met elkaar en daarom moest hij ze wel is meenemen naar de politie en hij sloeg ze ook heel vaak... En dat is heel normaal hier, zo gaat het bijna overal. Best wel shocking. Hij had ook aparte kamers, voor elke vrouw een. Ook moet de vrouw hier zorgen voor het geld, eten, de alcohol voor hun mannen en natuurlijk voor de seks. En de vrouw moet altijd knielen voor de man. Toen heb ik maar is even verteld hoe dat in Nederland gaat (mannen en vrouwen zijn gelijk) waar hij het totaal niet mee eens was.

Ik begin jullie allemaal nu toch wel te missen. Maar nog vier weken en dan kom ik terug! Volgende week ga ik een weekje in Kampala werken en een weekend naar de Ssese eilanden en het weekend erop gaan we naar Sipi Falls! Dus ik heb nog een leuke tijd voor de boeg!

De foto's komen volgende week op mn blog te staan. Ik spreek jullie snel weer.

Liefs Janneke

jokepm@kpnmail.nl

hoi janneke,

ja wat een verschil met het rijke westen hé! en hier maar klagen over van alles en nog wat. wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt. je maakt heel wat mee. heb je nog geen last van diaree e.d. dat hoor je zo vaak. je oma geniet ook van alle verhalen en foto's. geniet er nog van ik volg je op de voet. liefs, joke

mamma

Lieve Janneke, wat een super ervaring zeg! We zijn best wel jaloers op je. Ik ben benieuwd naar je foto's!!
Dikke kus van mamma.

marijke gutmanis

onvergetelijke ervaringen, superleuk!!

rené en marja

Wat een onvergetelijke ervaring en wat een verschillen met Nederland: oftewel wat hebben wij het goed.
We zijn benieuwd naar je foto's! Heel veel plezier.
Groetjes! René enMarja