werkzaamheden oeganda

Hoi allemaal,

Ik hoor van velen dat jullie ook wel geïnteresseerd zijn in wat ik nu precies doe tijdens mijn stage in Uganda. Ik ga daarom in grote lijnen beschrijven wat ik twee weken geleden allemaal heb gedaan.

Ik werk van Maandag t/m Vrijdag van half 9 's ochtends tot half 6 ‘s avonds. Natuurlijk kunnen sommige dagen hier van af wijken.

Maandagochtend half negen hebben we een twee en een half uur durende vergadering gehad met de managers en de staff van Besaniya Gardens. De vergadering ging over een aantal veranderingen die er moesten plaatsvinden en een aantal teleurstellingen namens de managers. Oegandesen kunnen namelijk nog al lui en traag te werk gaan en dit wordt door ons natuurlijk niet op prijs gesteld. Verder zaten er ook hele goede punten en complimenten tussen. De nieuwe start heeft Besaniya Gardens goed gedaan. Alles banda's en de dorm zitten vol!!! Woehoee. Na de vergadering ben ik verder gegaan met de tekst en de lay-out van de website van Besaniya Gardens.

Ik heb het logo (die mn zus ontworpen heeft) erin geplaatst, een fotoselectie uitgezocht en alle teksten die ik al had geschreven nog interessanter proberen te maken. Dinsdag zou namelijk de webdesigner komen met wie ik alles hierover zou bespreken. Om 10 uur in de avond was ik hier dan eindelijk klaar mee, jeetje wat een werk.

Dinsdag ben ik ietwat eerder dan normaal opgestaan om de laatste dingetjes toe te voegen aan de website. Helaas was het late werk van de dag ervoor niet nodig geweest omdat de webdesigner niet op is komen dagen. Het is verplaatst naar volgende week. Hierdoor kreeg ik wel weer meer tijd om te werken aan de algemene informatiemap van Besaniya Gardens en omgeving. Hier ben ik de week ervoor ook al druk mee bezig geweest maar het moest nog beter. De eerste pagina heeft een welkomstwoordje en een groot logo van Besaniya Gardens. De tweede pagina verteld alles over ICU. (ICU staat voor International Contact Uganda. De organisatie van mijn baas en bazin. ICU bestaat uit 5 onderdelen; ICU volunteering, ICU guesthouses, ICU Grassrootz, ICU JjajaBbanga en ICU service centre.) de reden dat ik meer vertel over ICU in het algemene informatie mapje is omdat een deel van wat de gasten betalen aan Besaniya Gardens naar het vrijwilligersproject JjajaBbanga gaat.

Op de derde pagina vertel ik de algemene informatie over Besaniya Gardens. Hoe laat bijvoorbeeld ontbijt/lunch/diner is. Over de prijzen, de housekeeping, faciliteiten etc. Daarna vertel ik wat er te doen is in Mukono en handige weetjes over hoeveel de boda kost naar de stad en wat je niet en wel kan doen als je door Mukono loopt als blanke. De laatste pagina's bevatten allemaal tripjes waarbij ik veel research heb moeten doen. De tripjes gaan naar mebira rain forest, Jinja, Kampala, Lake victoria en nog vele andere. Ook vertel ik over Grassrootz, de safari touroperator. Ik heb alle prijzen moeten onderzoeken en heb moeten zoeken naar wat waar te doen is. Ik heb onderhandeld in prijzen met de special hires (taxi's). Woensdag ben ik hier ook nog mee verder gegaan en heb het daarna opgestuurd naar mn managers. Zij hebben me verteld wat er anders kan en hebben incorrecte zinnen voor me aangepast en me hierop gewezen met uiteindelijk een goed en mooi resultaat.

Donderdag zijn we met z'n allen druk bezig geweest met de voorbereidingen voor de avond en de volgende dag. 's Avonds kregen we namelijk een grote groep eters en de volgende dag was de graduation party van twee studenten. We hebben taken uitgedeeld aan alle staffleden zodat iedereen wist wat ze precies moesten doen. Bij elk onderdeel moest een supervisor komen. Ik was dat van het restaurant/keuken. Ik heb niet alleen toezicht gehouden en de keuken gemanaged maar ben hier en daar ook bijgesprongen. Een aantal leuke taken als koken, serveren en matooke peelen (wat echt moeilijk was maar het is me gelukt! Ze stonden echt te kijken; woow kan een blanke dat?! Haha) maar ook minder leuke taken als de afwas doen (wat echt een hele berg was) en opruimen.

Vrijdag in de late avond ben ik met de taxi naar Kampala gereden om daar een week te werken. Sander wil namelijk een vergelijk tussen het guesthouse in Kampala en de Lodge in Mukono. Wat kan er hier beter en wat kan er daar beter. Hoe doen ze het hier en kunnen we dat ook toepassen in Mukono etc. ook is het (denk ik) omdat Janine, Angela en ik vaak bij elkaar zijn en het ook wel is goed is om wat meer afstand te hebben zodat ieder haar eigen ding kan doen.

Ik hoop dat het nu voor iedereen duidelijker is wat ik zoal doe op mn werkdagen.

Liefs Janneke

Reacties

Reacties

papa

Lieve Janneke,

Zo te lezen word je een echte (meewerkend) supervisor of manager. Dat is heel goed. Ik ben benieuwd hoe straks de complete brochure eruit ziet. Neem je een exemplaar mee naar Nederland? Het is nu wel aftellen, hè? En hoe vindt Sander jouw bijdrage?

Zo te lezen in het andere verhaal geniet je van je uitstapjes. We hebben op internet gelezen dat de Ssese eilanden hele mooie eilanden zijn. Vanavond nog gesproken met Eric en Marianne de Lahaye; zij zijn ook heel geïnteresseerd. Naar hun mening is Uganda een land in opkomst wat het toerisme betreft; dan ben je daar op het juiste moment. "A lot of work to do...!"

Het is nu aftellen. De laatste hand leggen aan je stage-opdracht en dan weer de plunjezak pakken. Nog veel plezier en de groetjes aan Angela en Janine.

Papa
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!